Interview met Klaus Sauer en Daniel Ackermann
SAXOPRINT werd in 1999 opgericht als kleine lokale digitale- & offsetdrukkerij met 22 medewerkers in de standplaats Dresden. Wat zijn volgens u de belangrijkste mijlpalen?
Klaus Sauer: Vanuit producttechnisch perspectief is de stap naar grootformaat wel de belangrijkste mijlpaal. Maar ook de ontwikkeling van een efficiënte print-workflow en diverse innovaties en nieuwe technologieën laten ons nog betrouwbaarder en hoogwaardiger produceren.
Daniel Ackermann: Een wezenlijk aspect was de samenvoeging met CEWE. Zonder de investeringsbereidheid van de Europese marktleider in de fotodienstverlening zouden de online druk en SAXOPRINT er nu niet zijn, waar wij met veel passie en know-how zijn aangekomen.
Vanwege de groei van SAXOPRINT werd tegelijkertijd ook een ondernemingsraad opgezet, waarin medewerkers vertegenwoordigd zijn. Wat vindt u van deze vooruitgang?
Klaus Sauer: Inmiddels is onze ondernemingsraad 7 jaar actief. De statuten zijn gebaseerd op de wet op de ondernemingsraden en gaan op sommige gebieden zelfs nog een stap verder. De medewerkers krijgen een transparante inzage en aan alle interesses wordt gehoor gegeven. Onze ondernemingsraad is mondig en vormt de perfecte schakel tussen het personeel en de directie.
Waar liggen de grootste successen in de 20-jarige bedrijfshistorie?
Klaus Sauer: Techniek, software en innovaties zijn grote successen. Echter, ons dagelijkse werk is alleen met een sterk team te realiseren. Daarom is het het grootste succes, dat onze betrokken medewerkers, waarvan velen ook op jonge leeftijd managementfuncties bekleden, de onderneming SAXOPRINT iedere dag een beetje beter maken.
Waar bent u trots op bij SAXOPRINT?
Klaus Sauer: Het is ons gelukt om zeer veel jonge mensen vanaf onderaan naar boven te laten doorgroeien. Dat is al voorbeeldig, hoe wij dat doen. Werknemers, die 10 jaar geleden orderverwerker waren of ergens aan de drukpers stonden, leiden tegenwoordig centrale projecten of gehele afdelingen met maximaal 200 medewerkers. Ik denk dat dit voor ons allebei een gigantisch succes is.
Wat motiveert u het meeste in het dagelijkse werk bij SAXOPRINT?
Daniel Ackermann: Als ik de ontwikkeling van de medewerkers zie, word ik daar blij van. Wij stellen enkel vast, dat datgene, wat we hierin investeren, zich uitbetaalt en dat men jonge mensen kan laten ontwikkelen en die ontwikkeling brengt ze verder. Daarbij laten de medewerkers intussen ook een grote zelfredzaamheid zien.
Waar staat SAXOPRINT op dit moment?
Klaus Sauer: SAXOPRINT heeft zich de afgelopen jaren tot een van de grootste online drukkerijen in Europa ontwikkeld. Wat in 1999 begon, werd een succesverhaal dat nu nog steeds voortduurt.
Hoe gaat u om met de uitdagingen van de dynamische markt van online drukkerijen?
Klaus Sauer: het is een uitdaging om te blijven voldoen aan de continu stijgende markteisen. Wij moeten innovatief blijven en ons iedere dag verder verbeteren. Het lukt niet altijd het juiste te doen, maar met een opmerkzame blik op de markt en concurrentie nemen we in de meeste gevallen de juiste beslissingen.
Waar ziet u de belangrijkste zwaartepunten voor de verdere ontwikkeling van SAXOPRINT?
Daniel Ackermann: Het komt er in de toekomst nog meer op aan om de focus te hebben op de klanten met hun behoeftes. De sleutelwoorden: 'klant centraal stellen“. Er wordt in totaal minder gedriukt en ook wanneer het aandeel van het online drukken stijgt, wordt de situatie niet eenvoudiger door complexere eisen van klanten alsook sterke concurrrentie. Daarom blijft het belangrijk dat we niet nalatig zijn of trends vergeten. We moeten echter ook daadwerkelijk de laatste 5 procent prikkelen. Bij de 100 meter sprintwedstrijden valt de beslissing ook in de laatste 5 meter en daar moeten we gewoon de beste zijn.
Hoe onderscheidt SAXOPRINT zich van de concurrenten?
Klaus Sauer: Het is voor ons van belang de toegevoegde waarde volledig in de hand te houden, want daardoor kunnen we flexibeler, sneller, meer marktgeoriënteerd en innovatiever in de toekomst starten. Het is ook essentieel, dat we de focus op ons businessmodel houden. Zo kunnen we beter op de dynamische en vluchtige markt reageren.
Waar gaat de reis voor SAXOPRINT in de toekomst naartoe?
Daniel Ackermann: De klant wil steeds meer alles via één partij betrekken. Ons assortiment moet dus rationeel zinvol groeien, om klanten en de markt te kunnen bedienen. Om de grote massa en ook in Europa klanten van gedrukte producten te voorzien, is het niet voldoende om bijv. alleen ligstoelen of flyers aan te bieden, want de vereisten aan het productportfolio zijn zo veelzijdig als de consumenten zelf. Wij moeten bovendien veiligstellen, dat een zeer groot gedeelte, en hier liggen we duidelijk boven 95 procent van de toegevoegde waarde, 'inhouse' geproduceerd wordt. Daarmee verdienen we ons geld. Daardoor hebben wij een financiële ondergrond om verder te investeren. Desalniettemin moeten we ons natuurlijk op innovaties richten, maar de focus blijft bij onze producten.